Evropa banner.jpg

Před jízdou


Před jízdou se přesvědčte že máte zavřená všechna okna, dveře, dveře od garáže a zavřený plyn. V kabině mějte zavřenou a zajištěnou lednici, pozor i na správné uložení osobních věcí, nebo nádobí. Samozřejmostí by pak mělo být ukotvení nákladu v garáži. Pozor na střešní okna. Často se zapomínají zavřít.
Jak si nezabouchnout auto.
Je to hned a poměrně velký problém je na světě. Nepovezeme vám náhradní klíč na Nordkapp. Rozdělte si klíče od nadstavby a od auta. Každý noste jeden z vás. Než zabouchnete nadstavbu, sáhněte do kapsy. Máte klíč?


Jízda a parkování

Všechna naše auta mají rozměry přes nebo téměř 7 metrů a výšku kolem 3 metrů. Myslete na to při jízdě. Často se také zapomíná na to, že delší auta mají zadní převis kolem 2 m. Při manévrování tedy zadní část vozu značně vybočuje. POZOR to bývá nejčastější příčina poškození vozu. Také ne všechny mosty, nebo podjezdy mají výšku 3 m. Není vůbec žádná ostuda, když spolujezdec vystoupí a ukazuje řidiči. Pozor na zrcátka. Druhá nejčastěji poškozená část vozu. Mnohdy pojedete po úzkých silnicích (Norsko, Skotsko, Irsko) a setkání s místní dodávkou může být pro vaše (naše) zrcátko fatální. Velký pozor na polní a lesní cesty. Vaše auto má 3,5 tuny. Velmi snadno zapadne a rozhodně ho nevytlačíte. Raději se jděte podívat dopředu, kam chcete zajet. 

Co rozhodně nedoporučujeme je vjíždět do historických center velkých měst. Úzké uličky, často jednosměrky kde parkují auta v obou směrech. S obytným autem často vůbec neprojedete. Couvat by jste v jednosměrce neměli a mnohdy to ani nejde. Pokud to jde, i zkušený řidič se vzhledem k velikosti auta dost zapotí. 


Při parkování vždy dopředu přemýšlejte o tom, jak co nejsnadněji vyjedete. Parkujte tak, aby vás nemohli obestavět ostatní auta. Při nočním stání parkujte vždy tak, aby jste mohli v případě nebezpeční okamžitě vyjet. Nechávejte si vpředu dostatečnou rezervu.
Tankujte když máte třetinu nádrže. Pokud jste v nouzi, ekojízda tady moc nepomůže. Auto je velké, těžké a pod 10 L/100 km se dost těžko dostanete. 

Při parkování, můžete srovnat vozidlo pomocí nájezdových klínů. Nejlépe fungují na pevném povrchu. Pokud je použijete na měkkém povrchu poměrně snadno popraskají.

Spaní za jízdy


Podle předpisů je to pochopitelně zakázáno a říká se, že i v noci toto policisté v Evropě občas kontrolují. Vím o spoustě lidí, kteří si u obytňáku libují právě nad tím, že mohou nerušeně absolvovat dlouhé vzdálenosti a přitom se část posádky vždy pohodlně za jízdy vyspí na postelích. Jde to, ale vůbec nedoporučujeme to provozovat. Pokud jste  viděli následky crashtestu u nepřipoutaných lidí v autě, dáte nám  zapravdu, že je to opravdu zbytečný risk.

Doložnost a hmotnost vozu

Naše vozy mají doložnost kolem 500 - 600 kg. 2 pasažéři, plná nádrž vody a nafty dělá přibližně 300-350 kg. Speciálně v Rakousku nebo v Německu občas obytná auta váží a může to i hodně potom bolet.


Plánování cesty, kempy, stellplatzi a stání na divoko.


Vyplatí se vám cestu si důkladně naplánovat dopředu. My si cestu zpravidla naplánujeme na google maps, prohlédneme si případné místa k parkování a snažíme se najít si i připadne záložní místa na noční spaní. Nejvíce využíváme spaní na divoko, ale jsou země, kde je to téměř nemožné. Například v Chorvatsku. Tady je přehled od nás. Naše zkušenost je, že pokud přes noc spíte na divoko jeden den, nikde není problém. To víceméně platí téměř všude, snad jen s výjimkou Chorvatska. Tam vás rozhodně všude vyženou a zbude vám jen placené parkování nebo kemp. Nevytahujeme markýzu a nevyndáváme stolek a židle. Neděláme nepořádek a vše po sobě uklízíme. Pokud stojíme v zástavbě, rozhodně v noci nestartujeme elektrocentrálu. Je možné také použít poměrně hustou síť  stellpaltzu. To je stání za levno, nebo v mnoha případech zadarmo. V každém autě máme jejich katalog. Můžete si také stáhnout do telefonu některou z aplikací pro vyhledávání stellpatzu. Nejlepší a námi vyzkoušené jsou Park4nigt nebo Camperstop.

Velmi zajímavé jsou také stránky manželů Janečkových, kteří od roku 2014 nepřetržitě brázdí Evropu obytným autem a do kempů jezdí opravdu velmi sporadicky. Každé místo, kde stáli mají fantasticky zdokumentované formou parkovacích karet. Rozhodně stojí za to, si jejich příběh přečíst.

http://www.bydlikemevropou.com/parkovaci-karty


Voda a toaleta


Asi nejdůležitější, vodu i když tankujete pitnou, považujte z nádrže za pitnou až po převaření.
Všechna naše vozy mají nádrž na vodu o objemu cca 100 litrů. Máme vyzkoušeno, že pokud se snažíme trochu s vodou šetřit, vydrží tato zásoba přibližně 3 dny. Jedno "pánské" sprchování bývá cca 13 až 18 litrů. Poměrně velká spotřeba vody je na umývání nádobí.
 Kde nabrat vodu. Dánsko, Italie, Německo, Francie a celá Skandinavie není problém. U čerpacích stanic mívají pro tento účel kohout. Zvláště pak ve Švědsku mají zateplené  "kukaně" kde lze doplnit vodu i v zimě. Nebojte se zeptat obsluhy, bez problémů vám půjčí kličku od nezámrzného ventilu prakticky všude. V ostatních zemích pokud kohout nemají se nám osvědčilo použít menší úplatek (pivo nebo levné víno)  a obsluha vás pustí do zázemí a umožní vám buď připojit hadici nebo se holt se proběhnete s konví (součást výbavy našich vozů). Je to o lidech. Jistě by to někde  šlo i bez úplatku.  Snad jen jednou se nám stalo v Rakousku, že nás neochotná a notně protivná čerpadlářka odmítla.

 
Používejte ekologické, odbouratelné šampony a pak můžete vodu vypustit do jakéhokoliv kanálu. Třeba na parkovišti. Pro vylévání toalety si vyberte z pochopitelných důvodů spíš  čerpací stanice, kde mají toalety přístupné z venku. 
 Je možné vše vyřešit v jakémkoliv kempu. Bez problémů vás nechají za drobný poplatek si udělat pouze "servis". Tzn. vypustit vodu, napustit novou a vylít a vyčistit záchod. Poplatek bývá kolem 5 Euro.


Kempování v zimě


V případě naší půjčovny je to spíš teorie, protože auta nemají zimní pneumatiky a vzhledem k mizivému zájmu o půjčování provozujeme půjčovnu až od 1.4. do 31.10.
Kempování v zimě přímo u sjezdovky. V poledne mezi lyžování si dojít "domů" odpočinou. Ráno rovnou na manšestr. Neznám nic lepšího. Bohužel ne všechny střediska umožňují stání na parkovišti přes noc. Seznam parkování s lyžováním je třeba tady: http://www.karavanypro.cz/stani-s-lyzovanim , ale je to hodně bez záruky!

Jak nezamrznout

Před cestou si nachystejte hustý solný roztok a ten nalijte  do odpadní nádrže. Dále doporučuji nalít ho po každém sprchování do odpadu. Odpadní trubky většinou nemají přímý spád a různě se točí pod autem a může v nich zůstávat voda. Některá z našich aut mají vyhřívanou nádrž. Ovšem spotřeba není malá a pokud nebudete na elektřině, baterku takto snadno vybijete. Navíc v zimě běží ventilátor od topení a to je poměrně velký spotřebič (cca 3-5A). Solár vám v zimě moc nepomůže. Ideální je si vzít s sebou elektrocentrálu. Pokud máte vůz s plynovým topením, počítejte se zvýšenou spotřebou plynu. V Laponsku jsme např. spotřebovali 6 10lt. plynových bomb za 14 dní. V podstatě hlavně na topení.

171.JPG
004.JPG